tisdag 14 september 2010

Nu har vi fått nycklarna!

JA! Äntligen har vi fått nycklarna till den nya lägenheten! Den är vår... Och jisses vad ful den var när alla möbler kommit ut. Jag är glad att det står renovering på schemat!

Köket ska UT UT UT. Väggen mellan kök och vardagsrum ska bort. Nya tapeter i samtliga rum och även nytt golv. Det är inget fel på golven egentligen, men när vi börjar slå ut väggen så kommer det att bli fel på golven... Så de ska också bytas plus att vi ska lägga klinkers i hall och kök. Eftersom väggen mellan kök och vardagsrum försvinner så ska vi ha ett barbord som går ut från väggen och sedan en bit ut i rummet som skiljer av kök från vardagsrum. Min käre Dennis är så uppfinningsrik! Han vet hur en slipsten ska dras.
Toaletten är redan snygg och fin eftersom det gjordes stambyte för knappt 4 år sedan. Och så äger jag ett badkar! Där ska jag ligga med min tjocka mage i vinter.

Idag har vi haft en låååång genomgång i naturkunskap. Och när jag pratar om lång så menar jag 3 timmar för att vara exakt. Fick grepp om det mesta men inte allt och jag försökte i desperation skriva ner extra mycket på de punkter som jag kände mig osäker på. Jag undrade om jag var ensam om att inte förstå och tittade upp. Jag möttes till min förvåning av 46 frågande ögon och 23 munnar formade till fågelholkar. När läraren på nytt förklarade att metall expanderar, och det är därför vi får så kallade solkurvor på järnvägsrälsen när det blir varmt, hörs en liten förvirrad röst som frågar:
"...Sprängs det då..?"
Då fick jag min chans att pusta ut och känna att det fanns de personer i klassrummet som hade lite mer problem än jag att förstå.

När jag kom hem efter en promenad i regnet så tröstade jag mig med en kolakaka a lá Emla
Mördegskaka täckt med seg kola och mörk choklad

Ikväll kommer svärföräldrarna för att inspektera den nya lägenheten. Sedan är väl tanken att vi ska äta ihop och jag är i valet och kvalet om det ska beställas snabbmat eller om man ska kocka själv. Känner mig rätt trött och sleten efter gårdagens bravader. Bakade bullar och kolakakor samt städade, dammsög och våttorkade golven. Efteråt kändes det som om jag hade våttorkat mig själv också! Jag fullkomligt dröp av svett... Katten ska dessutom vara glad att han har nio liv, eller numera åtta, efter att ha sprätt ut sand i hela hallen strax efter att golven hade torkat. Tur för honom att golven åtminstone hade hunnit torka, annars hade han varit nere på sex, sju liv max... Har du någonsin fått klumpbildande kattsand på våta golv så vet du vad jag menar.


60% av graviditeten är nu avklarad!


Imorgon är det dags för detdäringa gårdsbesöket. Håller tummarna för att det blir något bättre väder då!
Och på tal om vackert väder så bidrar jag med denna inspirerande bild:

Av oss tre är det kamelen som gör sig bäst på bild. Det var nog inte hans första turistfoto!




1 kommentar:

  1. Haha, du skriver bra Emla! Härligt med ny lägenhet och kunna renovera ALLT man vill sådär innan man flyttar in :)

    SvaraRadera