lördag 14 augusti 2010

Bebisuppdatering

Jag har nu snart gått halva tiden, men det känns som om det är en evighet kvar! Om en vecka åker jag och pappa till Egypten och då ska jag ligga och vara tjock under ett parasoll med en alkoholfri drink i näven. Skönt med lite relax innan skolan börjar på allvar igen!


I onsdags var vi på vårt andra ultraljud och liksom första gången så envisades vår bebis med att inte vilja ligga på ett sådant sätt som underlättade för barnmorskan. Jag var upp och hoppade en omgång och fick gå på toaletten en omgång, men bebisen ändrade bara läge till det sämre. Det var svårt för barnmorskan att få in den där optimala bilden på hjärtat och tyckte att det var likabra att göra ännu ett ultraljud så att hon var "absolut säker" istället för "ganska säker".  Tursamt nog fick barnmorskan en bra bild i början där bebisen ligger med ena handen för ansiktet (det som ser ut som en näsa) och den andra vinkar ut till oss. När det nu blir tredje gången gillt på torsdag skulle vi uppskatta om vi åtminstone fick en tumme upp!




Men vi njuter av att gå på flertaliga ultraljud. Storleksskillnaderna är påtagliga sen sist, och jag hoppas att det blir ännu mer uppenbart den tredje gången och att vi får ytterligare en bild på vår lilla skrutt.
Första ultraljudet i vecka 17
Andra ultraljudet i vecka 19 och betydligt större!














 Magen spricker mer och mer... Det är nog det som jag tycker minst om av alla graviditetsbesvär! Jag kan tåla illamående, svullna fötter och ond rygg eftersom det går över lika snabbt som bebisen tittar ut. Men mina bristningar får jag ju tyvärr dras med... Det är väl inte så jättesynligt som jag får det till att låta, men jag är inte van vid det och gillar det absolut inte! 

Äntligen har vår skrutt börjat att sparka så att det känns utanpå magen. Dennis har dock inte varit närvarande de fåtal gånger som det har hänt, men det blir ju bara mer och mer så snart får Dennis också ta del av det. Har blivande morfar lite tur kanske skrutten får för sig att gymnastisera under Egyptenresan också!

Magens storlek efter halva tiden

2 kommentarer:

  1. Btw... När började din mage övergå från svullen till hård? Vill veta hur lång tid ca jag har kvar att dras med svullenheten :/

    SvaraRadera
  2. I vecka 13-14 tror jag. Men då var den ju ändå svullen på kvällen och efter maten! Så den kunde ju bli större så att säga och så är det fortfarande :)

    SvaraRadera