torsdag 13 december 2012

Chokladdoppad smörkola

Här kommer mitt bästa recept på smörkola! Det är dessutom lätt att komma ihåg, för det är hela tiden 2.

Ingredienser:
2 dl strösocker
2 dl ljus sirap
2 dl vispgrädde
2 msk smör

Rör ihop ingredienserna i en tjockbottnad kastrull. Låt det börja koka och sänk sedan värmen något. Låt det koka upp till 125-130 grader beroende på hur seg kola du vill ha. Jag gillar lite segare kola, så jag kör på 130 grader. Det går bra att mäta med en stektermometer med sladd förutsatt att termometern klarar av att mäta temperaturnivån.
Häll sedan upp i en liten form klädd med bakplåtspapper. Jag tog min lilla gratängform, och vek upp bakplåtspappret i ena hörnan och satte två små koppar bakom för att hålla pappret på plats.  På så sätt får man lite högre kolor, inte sådär platta. Men det där är en smaksak!


Låt det svalna helt. Skär upp i lagom bitar och doppa i choklad. När det kommer till att smälta choklad så brukar jag faktiskt göra det i micron. Det gäller att ha microvågsugnen på halv effekt och passa chokladen så att den inte bränns. Jag smälter bara en tredjedel av chokladmängden, när den sedan är smält tillsätter jag resten och rör tills de resterande två tredjedelarna smält ner i den micrade mängden. På så sätt tempererar man chokladen och undviker att få vitfläckiga och gråa praliner.


Släng på något snyggt strössel innan chokladen stelnat (vilket den gör bäst i kylskåp) och voilá! Supersmarriga gräddkolor med choklad. I detta fall använde jag Marabou mjölkchoklad.

Lycka till!

1 kommentar:

  1. Håller på och väntar på att mina ska svalna nu!
    Spännande och se hur det går ^^

    SvaraRadera