fredag 7 maj 2010

Gråt ej över spilld mjölk. Ja, det har man ju fått höra sen barnsben utan att riktigt förstå varför man inte får bli ledsen om man råkar hälla ut mjölken på golvet. Eller i mitt fall ryamattan. Jag menar, är jag inte berättigad till att fälla en tår när jag kommer hem från skolan och ska avnjuta ett glas kall mjölk i sällskap av Dickinssons auktionsbyrå på Tv4 Plus, och jag plötsligt slår ner det stora glaset mjölk från bordet rakt ner på vår nya bruna och fina ryamatta? Nej, inte gråta över spilld mjölk. Men irriterad får jag väl i alla fall lov att vara?

Vi hade sista bildseminariet idag och vi redovisade vår väldiga manspenis. Nja, eller snarare brygga. Men ett flertal personer har envisats med att kalla vår vackra brygga för en manspenis. Fast är inte alltid penisar manliga? Varför säger man då manspenis?
Sen gjorde jag en 3 dimensionell hund i lera.

Ikväll råder det pokerkväll om vi nu kommer igång någon gång! Jag har kokat två sorters soppa åtminstone. En kycklingsoppa med morötter och potatis samt en köttfärssoppa med potatis och tomat. För att lyxa till det ytterligare så editerade jag ett hembakt bröd med knaprig skorpa. Och den som är duktig och äter upp sin soppa ska få något gott...

 ....nämligen sockerbullar! Det är så fantastiskt gott. Enligt Leila Lindholms recept såklart, vad annars? Råkade dock ta dubbelt så mycket mjölk än vad jag skulle. Så jag slängde på lite extra smör och mjöl och bullarna blev bra ta mig tusan! Ingen som kan märka att jag gjort lite fel. Jag gjorde nog också dem lite mindre än vad jag brukar... fast det tycker inte jag gör någonting. Då kan man ju ta två. Eller tre...


Bullar på jäsning
Bullarna efter besöket i ugnen. Penslade med smör och doppade i socker!



 Det har varit så fruktansvärt varmt i köket. Öppna ett fönster då, tänker du kanske då. Nähej, minsann det går inte. För då förstörs jäsprocessen i både bullar och bröd och det är bara till att börja om från början. Vinddrag och deg på jäsning är inga bra vänner. Så det är lite svettigt i lägenheten för stunden. Men nu är allt färdigt så då kan jag lyxa till det med att öppna ett fönster!
Nu är Dennis äntligen hemma och vi ska alldeles strax bort till Tisen på pokerkväll. Fast först ska vi ju äta soppa, såklart! Ha en trevlig kväll :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar