lördag 1 maj 2010

Soft lördag

I arbetarrörelsens anda så har jag inte gjort ett skit idag. Jag har varit hemma och tagit det lugnt! Jag tittade i Tv-tablån och såg till min förtjusning att Pippi Långstrump på de sju haven gick och döm om min förvåning när det var det tecknade möget de visade. Så jag tog saken i egna händer och skaffade hem de riktiga filmerna. Så, en lördagstrött Emelie, överbliven skinkpaj och Pippi Långstrump bildade en härlig liten trio. Dennis bara skakade på huvudet och gick valde att hålla sin gitarr sällskap istället för att umgås med oss.
Lina kommer hit snart, och då ska även hon deltaga i mina lugna aktiviteter.

Om det är någon som undrar hur en trött Emelie ser ut så är Jocke med Kniven
och Blodsvente bra imitationer.

Valborg firades hemma hos Fia och Frank tillsammans med Franks syster Tina och hennes sambo Thomas och deras två barn. Och såklart Elias och den lilla bebisen i Fias mage! Det var mycket trevligt och jag ser fram emot att spendera midsommar på Öland med detta glada sällskap. Vi gottade oss med skaldjurssoppa a lá Frank och Fläskfilé Exotic a lá Fia. Och Mississippi Mud Pie a lá Emla, vem annars? ;D Jag har lovat att delge receptet som jag har kombinerat från två olika böcker samt med inspiration från en av mina lånade tårtböcker. 
Du behöver:
Smördegsplattor, tinade

175 g smör
4½dl farin (i påse, den som är fuktig och inte torkad)
4 ägg
4 msk kakao
150g mörk choklad (kosta på dig riktig mörk choklad, inte något halvdant blockchoklad)
3 dl kaffegrädde

5 dl vispad grädde
Maltesers
Minimarshmallows

Kavla ut smördegsplattorna på lite mjöl och klä en pajform. Låt smördegsplattorna hänga lite över kanten eftersom det drar ihop sig ganska mycket. Grädda i 200 grader i ca 10 min.
Vispa ihop smör och farinsocker och tillsätt sedan ett ägg i taget och kakaon lika så. Smält den mörka chokladen och vispa ner den i smeten och tillsätt slutligen kaffegrädden.
Häll smeten i formen över smördegen och grädda i 160 grader i ca 45 min. Efter halva tiden tar du ut pajen och strör över ett generöst lager med minimarshmallows och sätter tillbaks pajen i ugnen och gräddar återstående tid.
 
När pajen sedan svalnat lägger du på den vispade grädden och dekorerar med maltesers och minimarshmallows. Lägger sig som bomull runt hjärtat! Denna paj är mat för själen...


Jag håller just nu på att baka tortanobröd med pizzafyllning. Väldigt mumsigt! Denna gång fyllde jag det med tomatsås, mozzarella, ost, skinka, rödlök och oregano. Har ni aldrig bakat detta underbara bröd så är det ett måste! Nu ska jag återgå till köket och önskar er en trevlig lördagskväll!

1 kommentar:

  1. Haha, SJUKT trött!
    Hur mycket hinner du baka egentligen? Låter ju som du inte gör annat..:)

    SvaraRadera