torsdag 18 november 2010

Kall torsdag med milstolpe

Kom på att min rubrik låter som en maträtt... "Idag serveras en kall torsdag med tillhörande milstolpe. Kaffe och kaka ingår".
Men hursomhelst så har det varit ofantligt kallt idag plus att det dessutom var mörkt innan jag kom hem från skolan. Suck! Älskar vintertid och kyla, men man gör bäst i att avnjuta det inomhus under en filt med en kopp hett te.

Nu har jag två veckors "vanlig" skola kvar vilket ger mig ungefär 4 seminarier till. Sedan är det dags för VFU:n och jag har nu, efter många diskussioner med mig själv, tagit mitt förnuft till fånga och kommit fram till att jag inte ska genomföra den. Jag orkar helt enkelt inte! Under förra perioden var jag helt död och gick omkring i dvala från det att jag kom hem till dess att jag var tillbaka på plats. Då var jag inte lika stor som nu, såklart, och med tanke på mina framkomlighetssvårigheter och min trötthet så får jag hellre komplettera det sen.
Jag ska istället skriva de arbeten som jag annars skulle missat i januari så att jag åtminstone har dem klara.
Det som tynger mig dock är att det är sista chansen för mig att vara i just den klassen.... Snyft!


Igår beställde jag nya tårtverktyg och andra roliga grejer. Det var längesen! Allt tårtbakande och marsipanmodellerande har legat på is ett tag, men när chefen nu bad mig göra 80 marsipanfigurer till första advent så vaknade intresset till liv igen.
Har börjat planera Dennis födelsedagstårta som ska bli en chokladmintstårta med chokladpasta och röda marsipanrosor. 

Från Agnetas fantastiska tårtblogg!


Något liknande denna tårta som visas ovan, fast som sagt med röda rosor. Slänger nog in lite gröna blad och kanske lite rankor. Sedan kommer jag göra ett annat mönster på chokladpastan och även en annan bård längst ner. Men det är i alla fall åt det hållet..! Så länge jag förstår vad jag menar så spelar det ingen roll ;)
Kakan är en ovanligt kladdig kladdkaka som täckts med After Eightglasyr. Sedan kommer denna chokladpasta på som är en slags sockermassa som är kraftigt smaksatt med kakao. En mäktig kaka som kommer att serveras med lättvispad grädde.


Vecka 34

Nu är fostret så moget att om förlossningen startar försöker inte förlossningspersonalen skjuta upp födseln.

Om barnet föds är det fortfarande ömtåligt, och behöver extra värme och mat. Men många klarar sin andning bra och långt ifrån alla behöver ligga i kuvös.


Vikten är uppe i ungefär 2300 gram, och längden i 46 centimeter. 



Illustrationen föreställer ett foster i 34:e veckan som är 46 centimeter långt.
Källa: www.1177.se


Vecka 34 gick jag in i idag. Knän och fötter petar ut lite här och var och det är full rulle på Knodden var gång han eller hon är vaken. Den dagliga hickan får hela magen att hoppa och när det sparkas kan man nästan tro att foten ska gå rakt igenom magen på mig.

"Nu är fostret så moget att om förlossningen startar försöker inte förlossningspersonalen skjuta upp födseln." Herregud! Stanna inne... Vi är inte klara! Vi håller ju fortfarande på med vårt eget sovrum. Lyssna nu på mamma och pappa:
Stanna inne i värmen ett bra tag till!



1 kommentar:

  1. Sv: Vad kul att du uppskattade det! :) Ja man får tänka framåt, tänk vad kul för barnet att läsa detta brevet sen! :) Och kul för oss föräldrar också om ett x antal år när man vill gå tillbaka i tiden! :)

    SvaraRadera