torsdag 11 november 2010

Ullaredstrip och graviditetskrämpor


Jag försökte filma bebisens utbrytningsförsök efter gårdagens tripp till Ullared, men så fort jag började filma blev det lugnt och stilla... Får göra ett nytt försök ikväll!


Vecka 33

Fostret ökar snabbt i vikt och väger nu cirka 2200 gram. Längden är ungefär 45 centimeter. Om barnet skulle födas nu kan det under ett par veckors tid behöva lite andningshjälp, extra värme och hjälp att få i sig tillräckligt med näring för att må bra.

Det finns gott om fostervatten, det är vanligt att det finns nästan en liter. Vattnet gör att fostret kan röra sig fritt och att livmodern inte trycker direkt mot fostret. Fostervattnet är lite grumligt, vitaktigt i färgen och har en doft som påminner lite om hav och tång.

Illustrationen föreställer ett foster i 33:e veckan som är 45 centimeter långt.
Källa: www.1177.se



Rejält med shopping blev det på Gekås igår! Och det var absolut inte "lugnt" efter lovveckan... Mycket folk, framförallt vid leksaksavdelningen.
Men jag handlade mycket bebissaker. Vill inte ens skriva ut hur mycket jag handlade för! Jag kommer delge mig av mina fantastiska fynd så småningom, men för stunden står alla bebissaker hemma hos blivande farmor och farfar. Renoveringen av lägenheten är inte klar, och Dennis ville inte sätta upp bebisens saker i en dammig lägenhet.

Sovrummet är på god väg att bli klart och med lite tur blir det kanske inflyttning till helgen! Dennis håller på att smeta på en slags dekorationsgips som i färdigt skede ser ut som en gammal stallvägg i sten. Sedan ska det målas :)
Vi funderar skarp på att göra likadant i bebisens rum, för det blir så himla snyggt! Dessutom slipper man förarbete med spackel och tapetrivning. Det är bara att kleta på direkt på väggen.

Magen växer bra. När jag var på 32-veckors kollen hade jag ett SF-mått på 31. SF-mått är ett mått som mäter livmoders storlek vilket visar att barnet växer som det ska, vilket det verkar göra i vårt fall. Hjärtat tickade på fint även om det tog ett tag att höra det, vår lilla knodd hade nämligen bökat sig långt in i magen. Orolig blev jag aldrig dock med tanke på vilken aktivitet där är inne dagligen!
Vår älskade bebis har dessutom hicka 2-3 gånger om dagen och varje attack håller i sig flera minuter. Hela magen hoppar och jag känner mig som krokodilen i Peter Pan där man kan höra tickandet på lång väg när jag kommer gåendes.

Idag är jag helt slut efter gårdagens bravader. Höfterna värkte, ryggen värkte, benen värkte och i slutet av dagen när vi roffade åt oss det sista i varuhuset så fick jag små förvärkar. Jag har aldrig sovit så gott som jag gjorde inatt! Jag var som en klubbad säl och vill inte ens veta hur mycket jag snarkade... För ja, jag har börjat snarka. Jag, som alltid skrutit om hur ljudlös jag är när jag sover. Ha! Det är ett minne blott, men jag hoppas att snarkningarna blir detsamma så fort vårt lilla knyte kommit ut.




Hector har börjat vänja sig vid sin nya bostad, och härom dagen lade han sig till och med för att kela på rygg på luftmadrassen som är vår tillfälliga dubbelsäng. Snart, SNART får jag komma in i vårt nästan färdiga sovrum för att sova i min riktiga säng! Miss you <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar