lördag 24 april 2010

En efterlängtad solig lördag!

Ja, det är verkligen soligt och varmt ute idag. Fast själv sitter jag inne änsålänge.
Igår var jag och mamsen och handlade hela förmiddagen. Så är det när man bara har en bil i hushållet och sambon har gett sig iväg. Det blev Lidl, Willys, Kvantum och slutligen ÖoB. Och en fattig Emelie. Nåja, Dennis blev minst lika fattig, men det vet han inte om än... Det ska jag inte berätta förrän han mumsat i sig den kolgrillade ryggbiffen ikväll, mohaha!
Sedan träffade jag kära Laura i stan. Köpte lite schampo och balsam på deras nya snygga salong SonnyDotter. Passade på att köpa riktigt bra schampo och balsam till mamma också. Hon beklagar sig över att strålningen har gjort hennes hår tråkigt, så då kan hon förtjäna ett roligt schampo.
Därefter gick jag och Laura till Zeke's och snackade ikapp över de mozzarellagratinerade baguetterna.
Mötte Pontus. Av misstag egentligen, för jag valde att gå ett annat håll än planerat. Men ibland tror jag att det är ödet! Vi blev bjudna på grillkväll dagen därpå, vilket faktiskt blir idag då. Ska bli riktigt kul att gå på en fest like back in the days. Sen klappade jag om en liten tant som trillade på bussen. Hon skulle på 4-årskalas och ville absolut inte "bli dålig".

Bjöd mamma och Lasse på middag igår också och det var väldigt trevligt. Vi spelade det välkända kortspelet Rummy som de verkade digga. Lasse blev helt i extas och vi fick flera gånger släcka alla de Aha!-glödlampor som poppade upp ovanför hans huvud.
Jag gjorde avokadotarletter till förrätt. Köpte faktiskt färdiga tartletter, ibland får man göra det lätt för sig. Jag mixade 4 avokados med 1 burk lätt creme fraiche, saften från en halv citron, en knivsudd cayennepeppar, salt och hackad gräslök till en slät härlig grön smet. Sedan fyllde jag tartletterna med denna härliga gröna röra och toppade med citron, gräslök, färska räkor och lite paprikapulver.


Sedan åt vi smördegsinbakad fläskfilé med kantarellost serverat med hederlig hasselbackspotatis, hemmagjord kantarellsås och grönsallad. Väldigt smaskigt!
Till efterrätt blev det Leila Lindholms banana cream pie. Väldigt god den också, men ett tips till er som vill prova den är ju att låta pajen stå kallt någon timme innan servering. Fyllningen hade en förmåga att flyta ut när man skar sig en bit. Vi fick bygga små bananvallar för att hålla det på plats! Men gott och kladdigt var det.


Jaaa, sen var det som sagt grillkväll idag. Kl. 17.00 ska vi vara i Yngsjö i den gamla stugan med många minnen. Tänk, där har vi badat nakna i månskensljuset under ljumma sommarnatter. Tveksamt att det kommer bli av ikväll. Grilla ryggbiff ska vi i alla fall göra och jag ska ta med resterna av pajen som jag gjorde igår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar