onsdag 8 december 2010

Björnen sover

Vill bara gå i ide! Orkar ingenting... Inte städa, inte plugga, inte baka(!), inte julpynta... Vill bara sova. Och typiskt nog är det också jobbigt.

Listerna börjar komma upp i de flesta rum nu och imorgon ska Dennis skruva ihop våra snygga skinnstolar som vi hämtade i söndags. Tisen ska ha fest här på lördag, hur nu det gick till, och då behöver vi sköna sittplatser. Jag hoppas starkt på att mattan under soffbordet och kristallkronan över matsalsbordet kommer på plats innan. Ska väl försöka koka ihop lite tilltugg, men det är väl i princip allt jag kommer orka göra innan lördagskvällen.


Sådär ja! Hur får jag nu ut de monterade stolarna ur skärmen...?


Tror bestämt att vår älskade unge har fixerat sig. Magen känns inte lika stor och jag känner mig lite rörligare igen då bebisfötterna inte spjärnar emot så fruktansvärt mycket under revbenen när jag sitter framåtböjd längre. På måndag ska jag till barnmorskan igen och då får jag ju veta. Sist låg h*n i alla fall med huvudet nere i bäckenet, men jag är som sagt väldigt övertygad om att pyret vårt fixerat sig nu.
Imorgon går jag in i vecka 37 och räknas då som fullgången! Hade faktiskt varit skönt att få ut lillskrutten nu även om vi inte är färdiga. Barnrumsläget är fortfarande detsamma och imorgon är det 27 dagar kvar till beräknat förlossningsdatum...


Vecka 37

Nu betraktas barnet som fullgånget, det vill säga att det är färdigt att födas, mellan vecka 37 och 42. Det väger ungefär 3 kilo och är cirka 48 centimeter långt.
De allra flesta barn har vänt sig med huvudet nedåt. Ibland har huvudet sjunkit ner ordentligt i bäckenet och då brukar barnmorskan säga att det har blivit fixerat. Det betyder att barnet har sjunkit ner så långt att huvudet inte går att rucka på utifrån.
Det är en fördel om barnet kommer ut med huvudet först eftersom huvudet är hårdare och större än resten av kroppen. Dessutom går förlossningen lättare. Om barnet ligger med stjärten nedåt, så kallad sätesbjudning, brukar man få komma till förlossningsavdelningen för ett försök att vända barnet. Om det inte lyckas diskuterar man med läkaren vilket som är det bästa sättet för barnet att födas, på vanligt sätt eller med kejsarsnitt.

Tänk, sist vi såg dig var du såhär liten! Hur stor är du nu och när hade du tänkt att komma så att jag kan sätta på kaffet?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar