onsdag 15 december 2010

En pigg dag!


Idag har jag minsann varit pigg och alert! Jag har rensat upp i köket och betalat räkningar. Jag har fixat med julgodiset och tvättat alla bebiskläder som legat och väntat i en påse.
Kan ni förstå hur små små strumpor är? Det är nästan så att jag fick tejpa fast dem på tvättlinan. Men ack så söta de är där de hänger! Finns det verkligen någon som har så små fötter? Eller någon som bär så små kläder överhuvudtaget... Ofattbart!


 Stackars bebiskläder, de har ingen aning om vad som väntar dem! Lika bra att de vänjer sig att bli dränkta och runtsnurrade i timmar när vår lilla knyte tittat ut. Undrar just hur många strumpliv tvättmaskinen kommer att kräva?

Idag har dessutom jag och Linda varit effektiva och skrivit på vår elevtextsanalys. Vi blev ju måttligt glada när vi tittade i instruktionerna och insåg att vi faktiskt skulle skriva 4-6 sidor och inte 1-2 sidor som vi hade gått och trott i all vår dumhet... Attans!

Dennis står och borrar i hallen och ska försöka få dörrfodret i hallen på plats. Han är duktig han, fast det värsta är nog att han vet om det också. Han kan få ett sådant där hemskt självbelåtet flin när han lyckats extra bra med något, men det kan han väl förtjäna...

...För han är duktig!


Idag har han ringt och frågat efter elektrikern som skulle varit här för längesedan och dragit klart de kablar som gör att vårt kök blir fullt funktionsdugligt och att våra sovrum går att tända. Jag är inte så sugen på att treva runt i mörkret när jag ska hitta vår bebis om nätterna. Tursamt nog kan jag väl gå efter lukten...


Dessa bilder togs i måndags när jag var i vecka 36+4
Beware of the gravidosaurus! It feeds on chocolate and little cats...

Jo, jag har också tagit en sån där hjärtebild... Fast jag har ju sett vackrare!
Förstår du nu vad jag menar,  My? ;)

Min favorittröja... Den går precis över magen numera!

Imorgon går jag in i vecka 38 och har då exakt 20 dagar kvar till förlossning. 20 dagar! Herregud, vi är ju inte färdiga än har jag ju sagt. Och det här med tidsuppfattning är nog också någonting som inte kopplar riktigt i en gravid kvinnas hjärna. 20 dagar är ju jättelänge till? Jag menar, jag ska gå upp ur sängen 20 gånger till (ja, eller om man multiplicerar med nattens genomsnittliga 4 toalettbesök så blir det ju 80 gånger plus de resterande 20 faktiska gå upp tillfällena så blir det 100 gånger), jag ska äta frukost 20 gånger till, jag ska gå och lägga mig 20 gånger till... Det känns väl mycket? Fast då har jag ju i och för sig gjort dessa saker 260 gånger redan under denna graviditet. Hmm... Får väl ta en dag i taget.

Vecka 38

I den här veckan väger barnet runt 3200 gram, och är omkring 49 cm långt. De allra flesta barn ligger med huvudet nedåt nu. När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen. Allt fler känner förvärkar.
Förlossningen är jobbig även för barnet. När livmodern drar ihop sig som mest går det under ett ögonblick inget blod med syre och näring in till barnet, som så att säga får "hålla andan" under några sekunder. Men barnet klarar detta väl, och har till exempel lagrat extra näring som det kan använda. Barnet har också lagt på sig fett under huden för att det inte ska bli kallt när det kommer ut i en betydligt svalare värld. Underhudsfettet fungerar också som energireserv den första tiden efter födseln.
 
Ett 38 veckor gammalt foster som är 49 centimeter långt.
Källa: www.1177.se

1 kommentar:

  1. haha, fina bilder! Men håller med dig. Det är svårt att få till en riktig kanonbild..och alla andras som blir så fina.....:)

    SvaraRadera