torsdag 2 december 2010

Idag infann jag mig på det sista seminariet innan min mammaledighet börjar! Känns helt orealistiskt. De nästkommande två veckorna när mina kollegor är ute på praktik så ska jag sitta hemma och skriva arbeten. Funderar just på vilket flyttkartong jag la motivationen i...

För närvarande befinner jag mig i en liten bubbla och kan inte fokusera på någonting alls. Glömsk, tung, förvirrad och trött...  Ska dock försöka få i ordning i lägenheten lite grann idag. Igår hängde vi upp gardiner i vardagsrummet! Och idag ska jag stryka resterande. Ni förstår inte vilken känsla det är att få upp gardiner efter så lång tid i ett obonat hem. Kan jag bara få upp mina julstjärnor och lite julpynt med så är jag en glad, glömsk, tung, förvirrad och trött preggo. 

Vecka 36

Fostret börjar förbereda sig på att födas. Det tränar andning, men inte när det sover djupt. Fostret har nu längre perioder av både sömn och aktivitet. Det rör sig lika ofta som förut men kan inte ta ut svängarna på samma sätt. Därför upplever man oftare att det i stället puffar och gör svepande rörelser.

Njurarna är nu färdigutvecklade. Fostret har blivit omkring 47 centimeter långt. Det lägger på sig ungefär fjorton gram fett varje dag, och väger i den här veckan runt 2800 gram. Pojkar är ofta något tyngre än flickor. Det skiljer ungefär etthundra till två hundra gram mellan pojkar och flickor.
Illustrationen föreställer ett foster i 36:e veckan som är 47 centimeter långt.

 

Fostret börjar förbereda sig på att födas, ja, men jag då? Jag är inte förberedd än! Vi har ju inte ens skruvat ihop spjälsängen... Och alla inköpta babyprylar ligger hemma hos blivande farmor i farfar i väntan på ett dammfritt barnrum. När jag tänker att det är 4 veckor kvar tills det är dags så känns det som en evighet, men när jag tänker att vi har 4 veckor på oss att få helt i ordning så får jag lite smått panik! Barnrummet är inte det enda som inte är klart. Lister i samtliga renoverade rum, dörrkarm till hallen, ny dörr samt lister till barnrummet, dörrar till skjutdörrsgarderober... You name it! 

Det enda som är klart med barnrummet är att det är helt klart mycket kvar att göra!

Förstår ni varför jag börjar bli lite stressad?

 Glöm inte att gissa könet på bebisen här till höger!

Ni som redan röstat en gång får gärna göra det igen eftersom jag råkade nollställa rösterna när jag redigerade omröstningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar