måndag 27 december 2010

Nu är glada julen slut...

... och jag kan pusta ut!

Usch ja, 4 julfiranden åkte vi på i år. På självaste julafton var det först till mormor och morfar för Kalle Anka-tittande och glöggdrickande för att sedan dra vidare till svärföräldrarna och Dennis släkt för julbord och tomtebesök med tillhörande julklappar.
På juldagen blev det kalkonmiddag hemma hos mammas Lasse i Skättilljunga och på annandagen flängde vi hela vägen till Södra Sandby för att fira jul med pappa.
Nästa år har jag bestämt att vi firar jul EN gång! Sedan får det vara nog. De som vill vara där bebis är får minsann rätta sig efter var vi befinner oss.
Nåväl, jag låter kanske lite bitter. Visst är det trevligt med julfirande! But enough is enough. Det var jobbigt nog att åka omkring med min monstermage, jag vill inte veta hur det skulle bli att flänga runt med en 1-åring...



Tjocka släkten. Eller ja, det är väl mest jag.

"Mmm... till mig!"

"Amen Alia! Du får inte dricka sprit."
"MEH!"

Dennis är bundis med tomten!

Idag har Dennis målat första strykningen i barnrummet! Efter mycket om och men så blev det ljusbruna väggar. När vi var hos pappa igår så passade vi på att "åka inom" IKEA i Malmö för att införskaffa de möbler vi saknar. Nu är det bara en möbel vi saknar, och det är en liten hylla i samma serie som de övriga barnmöblerna. Kan ni tänka er hur mycket bekymmer man kan med en liten 300 kronors barnhylla? Det gick minsann inte att ta den i självplock, nej, du var först tvungen att få en streckkod utskriven i informationsdisken som de sedan skulle dra i kassan för att du skulle kunna få ett kvitto som du skulle ha med dig ut för att kunna hämta ut den lilla, lilla hyllan i varuutlämningen.... *suck!*. Japp, vi SKET i den. Det blev en tavelhylla istället. Och en väldigt grön ryamatta! Imorgon ska det läggas golv därinne och snart, SNART är det klart för inflyttning av möbler vilket betyder att jag kan få lägga ner älsklingsungens små kläder i den alldeles egna byrån.


Medan Dennis jobbar suger jag på karameller och surfar inredningsinspiration!


Imorgon är det dags för barnmorskebesök och bilbesiktning. Får hoppas att både jag och bilen går igenom så att det inte blir körförbud på oss båda, vi har ju trots allt några uppgifter kvar att slutföra innan vi kan slappna av! Jag måste göra klart för den lilles ankomst och bilen måste stå i givakt för att kunna transportera oss till förlossningen. För det hade väl varit snyggt att på nyår, utan körbar bil, få värkar och ringa ett taxibolag sådär runt tolvsnåret och be om en bil snarast. Jag kan höra samtalet framför mig...

"VI BEHÖVER EN TAXI!!!"
"Vi har tyvärr ingen tillgänglig nu. Går det bra om 4 timmar?"

Nej, är du min vän så håller du tummar och tår för att bilen går igenom besiktningen. Och självklart för att det inte blir någon förlossning på nyårsafton!


I väntan på den lille får vi pyssla om vår förstfödde lite extra. Världens sötaste Hector!


Vecka 39

Barnet väger omkring 3400 gram, och är ungefär 50 cm långt. Det fyller ut hela magen och är ganska tungt. Många blivande mammor längtar intensivt efter att graviditeten ska vara över.
Man behöver sova och äta ordentligt för att orka med förlossningen. Om det är första barnet kan förlossningen ta upp till något dygn och det är inte ovanligt att man förlorar både en och två nätters sömn.
Barnet är nu förberett för sin födelse. Det har fått mycket näring och även skydd mot vissa sjukdomar genom att det har fått moderns antikroppar. De kommer att skydda barnet den första tiden innan det har bildat egna.
Barnets hjärna väger cirka 400 gram. Den utvecklas hela tiden och kommer inte vara helt färdig förrän barnet är runt två år. Tånaglarna har vuxit ut nu och täcker hela tån.

Ett 39 veckor gammalt foster som är 50 centimeter långt.



Vecka 39 (38+4)


 Kära bebis,
Jag skulle hemskt gärna vilja ha tillbaka min kropp. 
Tack på förhand!
//Mamma



1 kommentar: