måndag 19 juli 2010

Knalleland och turistinvasion

Åkte ner till pappa i Simrishamn igår. Redan utanför Vä passerade jag två lastbilar som kom från tivolit i Kristianstad och som uppenbarligen, och detta är rena spekulationer från min sida, var på väg till Kivik och Kiviks marknad. Oh yes. Knalleland it is!
Jag vet inte hur många söndagsturister jag susade förbi på vägen. De ligger och skruttar rundor i sina nytvättade bilar genom Brösarps backar för att begeistrat peka på varenda backe och varenda ko med samma förtjusning. Ja, det är en massa backar. Ja, där finns en massa kor. Stackars Stockholmare, de kan inte ha sett mycket i sina dagar! Skulle en traktor komma dönandes hade de väl fått en hjärtinfarkt.

Vi åkte ner till Ystad och den matmarknad som var där. Ha! Ni som känner till korsningen efter Scan vid Max Hamburgare och Skodej. Gå runt hela korsningen från hörn till hörn en gång så har ni troligen gått längre än den sträcka som krävdes för att ta sig runt matmarknaden. Den var väl förövrigt trevlig med lite ihopplock från världens alla hörn. Där fanns salami, Australiensisk hamburgare, Apfelstrudel, Italienska bakverk, Engelsk fudge och självfallet Langos. Vi köpte 4 bitar fudge och 6 skumgodisar... Voilá! 56 kr! Som hittat.
Dessutom stod några blomsterförsäljare och skrev att "Vi ska hem och hjälpa ARNE!"
Jaha? Tänkte jag förvånat. Jag kände mig manad att lyssna lite till och undrade vem Arne var. Och till sist, efter 10-15 rop hörde jag det:
"Everithink is tio krone!" ÅH! 10 kronor för vilket blomma som helst?! Men var är Arne då? Är det hans blommor de säljer? Stackars Arne, hans blommor var ju dessutom vissna.
Sen badade vi lite i havet som var sådär måttligt kallt, solade lite och gjorde sedan en fantastiskt god grekisk sallad hemma hos pappa! Mycket gott, mycket trevligt!

Här kommer förövrigt lite semesterbilder från Prag som utlovat:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar