onsdag 14 juli 2010

Tårta med huvudbry

I måndags var vi på 50-årsfest. En måndag, tänker du? Jodå, mannen i fråga hade semester och många andra likaså. Så jag var på 50-årsfest i måndags!

Men det var ju det där med tårtan... Har du någonsin försökt dig på att göra en tårta i 35 graders värme? Jag kan i förebyggande syfte berätta för dig att det inte är någon bra idé. Grädden smälter, marsipanen svettas och bagerskan kokar. Både av ilska och av hetta.
På väg till festen halkade hälften av grädden av tårtan. GREAT! Och inte nog med det, jag köpte ny grädde för att fixa mitt lilla olycksfall. Jag köper grädde i stan och kör direkt ut till Tollarp för att åtgärda felet. Jag vispar upp grädden och vad händer? Jo, allting skar sig! Grädden hade på den lilla bilturen hunnit bli för varm.
Som tur var hade värdinnan lite laktosfri grädde i kylen som kom väl till pass och tårtan kunde någorlunda räddas.

Här har vi i alla fall resultatet:
Som ni kan se så har det runnit lite på kanterna, men det är sådant man får ta i denna värme.

Dennis har äntligen tagit hem golvfläkten som stod på hans pojkrum. Den har nu blivit en del av familjen! Hector hade svårt att ta till sig den nya familjemedlemmen och är fortfarande lite blyg, men jag tror att han har börjat förstå hur viktig Herr Golvfläkt är för oss. Halleluja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar