lördag 10 juli 2010

Midsommar och Pragsemester

Sådär ja. Då var både en fantastisk weekend av midsommarfirande på Öland och en vecka i värmedrabbade arkitektur- och ölstaden Prag avklarat.
Och vad blev då slutsatsen av det hela? Jo, att Prags Zoo på över 60 hektar tar en sjättedel av det inträde som Ölands jävla djurpark tar och då ska ni veta att Prags Zoo faktiskt bidrar till djurens välbefinnande genom otroliga inhängnader och underbara miljöer.

Ölands djurpark - Stoppa upp er djurpark där solen inte skiner!

För övrigt var Ölandstrippen en mycket trevlig upplevelse men som ni nog förstår så kommer jag inte att sätta min fot på Ölands djurpark på många år.

Prag är en fantastisk stad med så otroligt vackra byggnader. Vi var i de judiska kvarteren där Hitler bevarat alla magnifika byggnader eftersom han hade någon, som guiden uttryckte det, "secret grand masterplan" för just Prag. Turligt nog vandrade ryssarna in och satte stopp för hela spektaklet. Jag kan se framför mig hur The A-team stormade in i en flygande pansarvagn och landade mitt i högkvarteret där den coola svarta killen sa något mycket manligt varpå de övriga tre dundrade ut och slog ner soldater på löpande band. Eller något.
Vi kollade i alla fall mycket på bio också. Det var ju billigt!

Ölen i Prag var ett av de bästa fynden. Dennis drack 2,5 liter Staropramen en kväll ihop med en medelålders svensk man och hans fru som vi mötte på en pub. Och vad slutade det kalaset på? Jo, en sisådär motsvarande 70 svenska kronor. Det är lagom. Och jag? Jag sörplade i mig ett ex antal alkoholfria drinkar som Mojito och Daiquiris och började till sist att sluddra lite. Paret vi mött instämde i att det måste varit för all is jag fått i mig.

Bilder från resan kommer senare.

Ikväll ska vi grilla med Olof och Tisen och några vänner till dem. Sedan bär det av till Kristianstadsdagarna som alla andra. Lina kommer också med om jag har lite tur, och imorgon ska vi åka till playan och njuta av solen och havet. Jag har gjort familjens hemliga potatissallad till ikväll och jag får inte glömma att lägga Dennis öl på kylning. Vi ses kanske i staden!




1 kommentar:

  1. Ooo, Prag är en fiiiin stad.
    Gött att läsa ditt bloggeri igen, det var ju längesen!
    Och ja. Svenska turistställen är ju sällan sådär braochbilliga.

    SvaraRadera