torsdag 28 november 2013

Cake pops

Igår gjorde jag cake pops inför Oscars dop. Någon frågade efter recept, och jag ska tala om för er att det är barnsligt enkelt! Gör en sats chokladbollar, eller som i mitt fall 5 satser. Man får dessutom räkna med en del svinn, if you know what I mean ;) Sedan rullar man dem till små bollar och trycker sedan ner klubbpinnar som du doppar i lite smält vit choklad först (det gör att pinnen fäster bättre och inte riskerar att halka av när du doppar dem sen). Låt dem stå kallt så att de stelnar till, sedan smälter du vit choklad och doppar chokladbollen. Placera dem i minicupcakesformar om du har sådana, annars går det bra att placera direkt på bakplåtspapper. Strö lite strössel över och ställ kallt tills chokladen stelnar. Vill du ha dem stående så kan du använda dig av en bit frigolit eller en skål med socker där du kan ställa cake popsen upprätt efter att du doppat dem. Eftersom jag gjorde många tyckte jag det var enklast att göra såhär!

En traditionell cake pop är gjord på kaksmulor och färskost, men det tycker inte jag är särskilt gott. Så jag kör alltid på chokladbollar istället! Det är en sådan oslagbar kakdeg som går hem hos de allra flesta, både stora och små.


2 kommentarer:

  1. Åh detta ska jag testa :-)
    Hur länge håller dom sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väldigt hållbara! Hittade två längst in i kylen 2 veckor efter dopet, och det var inget fel på dem alls :) Men de mår absolut bäst i kylskåpet.

      Radera