tisdag 19 november 2013

Denna tisdag

Då var det tisdag idag, och jag har mer eller mindre spenderat hela dagen med att baka pepparkakor. Igår bakade jag lussekatter som numera bor i frysen fram till dopet, och innan jag checkade ut ur köket för dagen så satte jag en pepparkaksdeg som fick ligga och gotta till sig tills idag. Hälften av degen gick till "korskakor" som ska vara till dopet, och andra hälften blev vanliga gumma/gris/hjärta/bock-pepparkakor. Dopet börjar närma sig med stormsteg nu och jag försöker förbereda så mycket som möjligt i förväg så att vi slipper stressa de sista dagarna. Lussekatter, pepparkakor, mjuk pepparkaka och cake pops är grejer som klarar sig ett bra tag i frys, kyl eller tätslutande burkar. Och det är så mysigt att pilla med! Framförallt när man slipper stressen. Imorgon ska jag nog försöka sätta kristyr på korskakorna i form av Oscars namn, och något annat lullull. Tårtan och cupcakesen får vänta till in i det sista, likaså julmackorna som vi ska servera. Har dessutom fixat med små gottepåsar till barnen som ska stå på borden under dopfesten. Skulle kunna pyssla ihjäl mig, för det är så fantastiskt roligt!

Victors doptårta, 2011-03-27

De så kallade "korskakorna", som till Oscars dop blir i form av pepparkakor istället för mördegskakor som ovan.


Idag blev det ett hopsläng av helgens rester i form av pyttipanna. Den gjorde rostbiffen rättvisa vill jag lova, för det blev smarrigt värre tillsammans med lite inlagda rödbetor och stekt ägg. Ska försöka få lite sofftid ihop med Dennis ikväll, för det har det inte hunnits med i helgen. Fast jag är trött, så trött att jag nog hinner knoppa in innan första pausen i Äntligen Hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar