måndag 26 mars 2012

Köttfärsfyllda piroger

Idag har jag gjort lite piroger som jag ska fylla frysen med. Perfekt nu till våren när utflykterna hopar sig :)

ca 30 piroger
50 g jäst
5 dl ljummet vatten, 37 grader
4 msk matolja
1 tsk salt
12-14 dl vetemjöl
1 uppvispat ägg med en skvätt mjölk i

Finfördela jästen i en bunke. Häll i vattnet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt olja, salt och det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig deg. Täck över och låt jäsa i en timme.
Dela degen i fyra delar. Kavla ut till en stor fyrkant och skär i 6 rutor. Lägg 1-2 matskedar kall fyllning, vik ihop till en trekant och pensla kanten med det uppvispade ägget så att ändarna fäster. Nagga kanterna med en gaffel. Låt jäsa i 10-15 minuter.
Pensla hela pirogen med ägg- och mjölkblandingen och grädda sedan i 200 grader varmluft i 10-15 minuter.

Jag fyllde mina piroger med köttfärs och då slängde jag ihop en röra med blandfärs, gul lök, vitlök, cayennepeppar, tomatpuré, vitpeppar och en buljongtärning. Annars går de att fylla med lite vad som helst egentligen! Ost och skinka, spenat och bacon, svamp och lök, salami och gorgonzola... Bara fantasin sätter gränser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar