tisdag 22 februari 2011

Dopförberedelser

Dopkorten har äntligen kommit!
Kuverten har förgyllts av ett sigill med det vackraste av motiv


Åh, vad det är roligt att planera! Dopkorten har äntligen kommit och de är så fina så. Nu ska kuverten bara få sitt vackra sigill på sig, adresseras och frankeras. Ja, och så skickas så klart! Jag tycker att det är så mysigt att förbereda och planera. Kan spendera flera timmar (uppdelade såklart, tro inte att Victor låter mig hållas så länge!) på att googla doptårtor, dekorationer och dukningstips.
Maten är redan bestämd och jag tänker göra det enkelt för mig genom att servera kall mat. Kakorna och bakverken är det som jag koncentrerar mig på och fantiserar om...
Hittade en väldigt trevlig sida som heter Cickans Piece of Cake där jag fann massor av inspiration. Tårtorna nedan är hämtade ifrån hennes blogg. Jag hade tänkt att göra något liknande fast på en stor rektangulär tårta.
Som tårtssällskap ska jag göra små minicupcakes med frosting och hjärtan på. Jag kommer förmodligen ha chokladfrosting på mina minicupcakes, men jag blev så förälskad i hennes design!


 
Tårtinspiration till Victors dop

Minicupcakes - inspiration till Victors dop


Förutom tårta och matchande cupcakes kommer jag att göra små marshmallowsklubbor för de allra minsta. Roligt och färgglatt inslag tycker jag! Sötsliskigt, javisst, men många av våra gäster tillhör den yngre ålderskategorin.


Slutligen i kakväg kommer jag att göra korskakor. Tyckte att de var så vackra! Problemet är att jag behöver göra åtminstone 50-60st, men det är kakor som klarar sig likt pepparkakor så att de kan jag göra i god tid före dopet. Min leverans av kristyrblommor som jag i detta fall var för lat för att stå och spritsa själv kom idag tillsammans med diverse strössel och spritspåsar samt pinnarna till marshmallowsklubborna från Strössel. Åååh, vad det kliar i mina tårtfingrar nu! Ska nog provbaka brownie cupcakesen imorgon...

Korskakor. Mina kommer dock inte att ha running icing utan en fin snäckbård i mitten.
Kristyrblommor, spritspåsar och strösselkulor till dopkakorna

1 kommentar:

  1. Jättefina tårtor och cupcakes! Kommer bli superbra! :)
    Sådana marshmallowklubbor tänkte jg göra till Livas 3års-kalas! :)

    SvaraRadera