lördag 12 februari 2011

Sammanfattning av graviditet och förlossning

 Stal denna roliga lista från My!


När fick du reda på att du var gravid? 27 april 2010

Hur gammal var du?
22 år

Hur tog din partner det?
Han blev glad men var ganska lugn som han alltid är. Graviditeten var ju både väntad och efterlängtad så det infann sig nog mest en inre ro hos oss båda.

Mådde du mycket illa?
Usch ja! Från vecka 9 till vecka 18-20. Spydde mest i början men det upphörde efterhand som jag lärde mig äta rätt på morgonen, även om jag fortfarande mådde illa.

Hade du mycket halsbränna?
Till och från... Det var nog värst i 8:e månaden innan Victor hade sjunkit ner ordentligt. 

Var du känslig?
Nej, inte direkt. Jag fick endast ett utbrott och det var när jag skulle leta fram dukar till Dennis kalas och inte kunde hitta dem. Jisses! Hela världen höll på att gå under för mig, men idag skrattar jag och Dennis gott åt hela incidenten.

När kände du bebisens första sparkar?
Vecka 19 när jag var och vikarierade på ett fritids. Dennis kände det också då vid ett tillfälle, men mycket vagt. Han började nog känna det ordentligt i vecka 24 eftersom jag hade moderkakan i framvägg.

Var du ofta orolig?
Nja, i olika perioder. Innan den magiska 12-veckorsgränsen samt inför första ultraljudet då man är övertygad om att där inte finns något i magen. Sedan var jag lite nervös över att Victor skulle ha Downs Syndrom eftersom min bror har det. Det är dock inte ärftligt, men oron fanns där.

Sparkade bebisen mycket?
Absolut! Fast de sista veckorna var det mer rejäla buffar eftersom det nog var en aningens trångt därinne.

När började du läcka bröstmjölk?
Läckte gjorde jag aldrig under graviditeten utan det började nog en vecka efter att Victor var född. Nu ska vi inte ens tala om det...

Fick du bristningar?
Ja, en hel del på magen men det var inte så djupa även om man är något skrynklig på magen nu. Upptäckte dessutom igår att jag fått lite bristningar i knävecken! Troligen eftersom jag hade så mycket vatten i benen.

Gick du upp mycket i vikt? Om jag gjorde! 27 kg totalt, men sedan tappade jag också 18 kg den första veckan.

Blödde du någon gång?
Nej.

Hur många Ultraljud gjorde du?
3 st. Det första i vecka 16 då jag blev framflyttad 2 veckor. Ett till i vecka 18 och sedan ett sista i vecka 20 eftersom Victor alla gånger låg på ett sådant sätt som gjorde det svårt för barnmorskorna/läkaren att se alla smådelar i hjärtat.


Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Lugn och stillsam. Jag ville arbeta och andas mig igenom värkarna en och en samt ha Dennis som coach och stöttepelare. Jag ville använda lustgas och bada i förlossningens SPA-avdelning, och jag ville bara ha ryggmärgsbedövning om förlossningen drog ut på tiden. Jag ville att Dennis skulle klippa navelsträngen och att han skulle tala om vilket kön det var.

Hur började din förlossning?
Jag vaknade utvilad på söndagsmorgonen kl.10.00-10.30 med en molande "mensvärk". Vattnet började sippra vid 11.00 och vi ringde därför till förlossningen där vi sedan var på plats kl. 13.00

Hur många timmar tog din förlossning?
18 timmar från att vattnet gick, 14 timmar med ordentliga värkar.

Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?
Vaginalt

Hur mycket var du öppen när du kom in?
2 cm

Vilken smärtlindring tog du?
Lustgas, varmt vatten, ryggmassage och slutligen ryggmärgsbedövning.

Dragen med sugklocka?
Nej

Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
30-40 min

Blev det komplikationer?
Ja. Victor kunde inte andas eftersom han var klämd och fick titta inom neonatalen en snabb vända. Jag blödde 1,2 liter och fick pysslas om 1½ timme efter förlossningen.

Vad tyckte du var jobbigast?
När värkarna var så intensiva att jag nästan fick panik. Man vet verkligen inte var man ska bli av...

Var du rädd för något?
Att det skulle hända något med Victor under förlossningen, t ex att hans puls/hjärtslag skulle försämras eller att han skulle strypas av navelsträngen.

Skrek du?
Nej, inte förrän jag krystade ut honom. Fram till att huvudet var ute hade jag inte skrikit utan bara jämrat mig, men när barnmorskan tog tag i Victor och slet ut honom efter att jag krystat fram huvudet så skrek jag.

Hur många var inne i förlossningsrummet?
Dennis, barnmorskan och en undersköterska. När Victor precis kommit ut var där några fler. En läkare tror jag och någon från neonatalen som hämtade Victor och tog med sig Dennis. Förmodligen var där fler men jag var så omtöcknad att jag inte minns riktigt.

Hade du någon nära med dig?
Min älskade Dennis!

Fick du sy?
Ja. De fick klippa mig mitt i en värk och därför också sy igen det. Att bli sydd var hemskt...

Vilken vecka födde du i?
Vecka 41+4

Vad var vikt och längd på bebisen?
5640g och 57cm

Ammar du? Ja, men han får ersättning efteråt också eftersom han är så stor.

Hur gammal är bebisen nu? 26 dagar.

Vad tyckte du om förlossningen?
Lugn och stillsam, smärtfylld! Mycket speciell och märklig upplevelse.

När kommer nästa barn?
När jag är färdig med min utbildning till mellanstadielärare. Så när Victor är 4-5år kanske. Fast då kommer jag inte få gå full tid och dessutom få gå på extra ultraljud och kontroller...


2 kommentarer:

  1. Varför får du inte gå full tid nästa graviditet?

    SvaraRadera
  2. För att man inte får föda så stora barn som Victor egentligen. Jag hade bara tur som lyckades krysta ut honom! Därför kommer de sätta igång mig tidigare nästa gång så att jag inte riskerar att föda ett så stort barn till.

    SvaraRadera