lördag 12 mars 2011

Kakbak och bebisgnäll

Victor har en jobbig lördag. Han verkar inte uppskatta helgen alls, förutom det faktum att han vaknade med ett leende på läpparna. Sen dess har han varit gnällig nästan hela dagen och ingenting passar. Rätt var det är så somnar han, sover en halvtimme, vaknar och kör sedan samma race igen. Och så påstår han sig vara hungrig mest hela tiden.
Han kanske är nervös för den stundande Melodifestivalsfinalen? Han har redan börjat ladda i alla fall!



Imorgon är det tydligen min födelsedag, igen, och vi ska ha besök av ytterst få människor. Och jag som inte tänkte fira min födelsedag alls! Här står man med mjöl upp till armbågarna och smör in i öronen. Man kan ju inte låsa ytterdörren, lägga sig i sängen och låtsas att man inte är hemma, och förresten så skulle gnällfisen Victor avslöja oss på nolltid!
För övrigt så tycker jag att det är jättekul att baka, så att detta är en utmärkt anledning för mig för att faktiskt få stöka ner hela köket och dessutom prova min nya elvisp som jag fått av pappa i födelsedagspresent i förskott.
Det blir våra föräldrar samt några vänner och några enstaka släktingar från Dennis sida som kommer. Lasagne ska också göras, men det räcker att jag svänger ihop dem imorgon förmiddag.

Jag har bakat kakor mest hela dagen. Jag har bakat stora, jag har bakat små, jag har bakat några med socker på...
Cupcakes med hallon, marsipanrosor och blad att dekorera cupcakesen med imorgon, kladdkaksmuffins, kolasnittar, chokladbröd, hallongrottor och havreflarn. Cupcakesen kommer även att spritsas med mjölkchokladgrädde imorgon innan servering.


Marsipanrosor och tillhörande blad, hallongrottor uppe till höger och havreflarn nere till höger.
Recepten på cupcakes, kolasnittar och havreflarn kommer från Leila Lindholms kokbok "A piece of cake". Chokladbrödsreceptet hittar du här och hallongrottorna hittar du här.
Receptet på mina kladdkaksmuffins är däremot väldigt hemligt!

Kladdkaksmuffins, kolasnittar, chokladbröd och förberedda cupcakes som ska förgyllas med chokladgrädde och marsipanrosor imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar