måndag 7 mars 2011

Mördegskakor med kola och choklad

Såhär på måndagsmorgonen delar jag med mig av ett utav mina bästa kakrecept. De tillhör absolut inte den klassiska "jag börjar på måndag"-dieten, men ack så goda de är!




Mördegskakor med kola och choklad
Botten:
0,75 dl farinsocker
1,5 dl flytande margarin (eller 125g smör/margarin)
2,5 dl vetemjöl

Klä en form med bakplåtspapper. Blanda alla ingredienser till en kletig deg. Tryck ut degen på bakplåtspappret och grädda i mitten av ugnen i 180 grader 15-20 min.
 
Kolasmet:
397 g kondenserad mjölk
125 g tärnat smör
1 dl farinsocker
2 msk ljus sirap

Lägg alla ingredienserna i en kastrull och låt koka under ständig omrörning i ca 10-12 min. Ju längre du kokar ju segare kola, och jag brukar koka kolan i 12 min. Bred ut över bottnen. Låt stå i kylskåp till kolan kallnat.

150 g mörk choklad

Smält chokladen och bred den över kolan och låt stå kallt tills chokladen stelnar. 
Skär i rutor och njut!

1 kommentar: