onsdag 25 maj 2011

Bröllop och jäkelskap

Det känns som om alla går och gifter sig! Jag blir så lycklig, och jag blir avundsjuk.
Jag tillhör den där skaran som drömt om sitt bröllop sedan barnsben och kan inte tänka mig ett vackrare sätt att förklara sin kärlek till någon än som i den stund som man lovar att dela resten av sitt liv med denne. Jag snyftar som en liten knäskrubbad unge när de där speciella orden utbytes i bröllop på tv. Om jag lyckas snörvla fram ett "ja" i kyrkan den dag det äntligen är min tur så kan jag vara glad!
Å ena sidan vill jag gifta mig nu nu NU och skulle kunna banka kyrkporten i pannan på Dennis för att få honom att förstå hur mycket jag längtar. Å andra sidan vill jag nog suga på karamellen länge och verkligen känna den underbara längtan som kittlar i magen när jag tänker på att det en dag blir vår tur.
Jag fantiserar om en liten blyg Victor, iklädd en smoking i miniformat, bärandes på en kudde med två ringar omsorgsfullt fastknutna i vita sidensnören, som blygt tittar fram bakom min stora vita kjol när han nervöst lämnar fram ringarna till prästen.
Jag drömmer om en kyrka full av nära och kära som samlats för att bevittna våra lovord till varandra för att sedan fira oss med mat, dryck och fest efteråt.
Jag klurar på hur min framtida brudklänning ska se ut och hur pärlorna kommer att ringla sig ner över livet. Jag har alltid drömt om en stor fluffig maräng med långt släp och börjar nu mer intressera mig för lite mindre vida klänningar så att man faktiskt kan sitta under kvällens gång. Men vid, det ska den vara!

... Och min tårta! Första gången i mitt liv som jag ska ha den mest seriösa tårtan någonsin - och inte får göra den själv. Det ska tydligen betyda otur, och det vill man ju inte börja sitt äktenskap med. Nä, det får bli min chef Hacke som får äran att göra den när den stora dagen kommer!

Ja, inom sinom tid så blir det nog en hederlig kvinna utav mig också och Victor slipper leva resten av sitt liv som oäkting. Vi är åtminstone förlovade så tanken om giftermål finns självklart där, och det blivande efternamnet är redan valt. Under tiden får jag glädjas åt alla andra!
Så jag vill säga GRATTIS till alla er som nyligen har eller snart ska gifta er. Ni vet (förhoppningsvis!) vilka ni är :)

1 kommentar:

  1. Har man inte gott om pengar kan det ju vara en god idé att börja spara för det är inte så värt billigt att gifta sig, även om det är enkelt. Ibland bidrag ju föräldarna med hela kalaset eller iallafall en liten del.

    SvaraRadera