tisdag 31 maj 2011

Världens bästa kanelbullar

Tänkte dela med mig av det recept på kanelbullar som jag använder. Jag har tagit fasta på Leila Lindholms recept, men kör på en egen fyllning.

1 msk malen kardemumma
1 st ekologiskt ägg
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1.5 dl strösocker
0.5 tsk salt
150 g smör
11-12 dl vetemjöl special


Jag brukar smälta smöret ihop med kardemumman i en kastrull, ta av det ifrån plattan och sedan tillsätta kall mjölk. Sedan vispar jag ner strösocker, salt och ägg för att till sist kontrollera att det är fingervarmt. Därefter smular jag ner jästen i en bunke och häller sedan degvätskan över lite i taget och rör samtidigt så att jästen löser sig.
När jästen är löst och all degvätska är i bunken så tillsätter jag mjölet lite i taget. Jag sparar lite av mjölet till utbaket, och var försiktig så att du inte får i för mycket och på så sätt riskerar torra bullar. Mängden mjöl du behöver varierar ofta eftersom mjölets kvalitet är olika beroende på var det har växt, när det var malt, hur länge det legat i påsen osv.
Arbeta degen smidig och blank, låt sedan jäsa i 40-60 min.
Nu är det dags för att baka ut degen! Du kan göra bullar, snurror eller längder.
Oavsett vad du väljer att göra så börjar du självfallet med att kavla ut degen och smeta på den goda fyllningen:

200g mjukt smör
½ dl kanel
1,5 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
Rör ihop ovanstående ingredienser till en smet och bred sedan ut det på den utkavlade degen med hjälp av en slickepott eller spatel. 


Gör sedan dina bullar, snurror eller längder och låt dem jäsa under bakduk till dubbel storlek, cirka 40 minuter. Pensla med ett uppvispat ägg med en skvätt mjölk i och strö rejält med pärlsocker på. 
Grädda bullarna/snurrorna gyllene i cirka 10 minuter i 200grader varmluft (längder behöver längre tid och lägre temperatur).


Jästa bullar som är redo för ugnen!

Nybakta kanelbullar
- perfekt till eftermiddagsfikat!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar