fredag 20 maj 2011

Dagens tårta

Dagens tårta gjorde jag för drygt ett år sedan, precis i samma veva som Victor blev till. Ja, jag kan ju dyrt och heligt lova att Victors flyttlass till min mage inte kom samtidigt som jag bakade tårtan... Men tårtan gjordes som present ifrån mig och Dennis till svärfars 50-årsfest den 17 april förra året och enligt uträkningar var det även då som Victor flyttade in. Denna tårta är med andra ord ungefär lika gammal som Victors totala existens!
Nåväl, nu ska vi inte blanda dessa båda samtalsämne då tårta inte smakar så gott med bilden av livets första frö fastetsat på hornhinnan.

Alltså, nedan följer den tårta som svärfar fick av oss som 50-årspresent. Det ligger mycket kärlek bakom (återigen, låt inte fantasin skena iväg) och den tog ett X antal timmar att tillverka med alla dessa små detaljer. Men fin blev den! Och svärfar Jan var minsann mycket stolt och nöjd över sin present.

Tårtan är en mördegstårta som passar perfekt till sådana här tårtor där mycket dekoration ska på, eftersom den tårtan är kompakt och tål tyngden. Samtliga figurer är gjorda i marsipan och staket, gräs, grusgång samt blommor är spritsat i vanlig hederlig cream cheese frosting som jag har färgat med färgpasta.

Ni får ursäkta den dåliga bildkvalitén, bilderna är tagna med en mobilkamera.


1 kommentar: