måndag 30 maj 2011

Mors dag och sommarväder

Victor ligger och filosoferar i sin säng och inväntar sin förmiddagslur, medan jag står i köket ännu iklädd nattröja och gör majspuré. Solen skiner, tvätten hänger för tork och balkongen släpper in en skön morgonljummen sommarbris. Det är lugnt och stilla. Tyst i hela huset. Grannbarnen har ett par veckor kvar i skolan och övriga grannar är på sina arbeten precis som min Dennis.

Måndag, som jag brukade hata dessa dagar. Men just nu, när jag är mitt uppe i min mammaledighet med en unge som är mer än vad jag någonsin kunnat hoppas på samtidigt som sommaren knackar på dörren,
- Då känns måndagar som den bästa dagen på hela veckan!


Mammas lilla kanelbulle
- med extra mycket socker på, såklart!

Storebror Hector gör vad han gör bäst

Igår var det mors dag och jag fick sovmorgon till 10.45! Perfekt, eftersom en förkylning flyttade in i mitt huvud i lördags och jag spenderade bion med halsont och snörvel. Fast det gjorde inget, captain Jack Sparrow underhöll mig så pass att jag kunde glömma förkylningen för en stund och istället träda in i en 3D-värld full av pirater, sjöjungfrur och svärd.
Och på tal om att glömma... Det gjorde de på restaurangen. När två olika sällskap som beställt efter oss fått in sin varmrätt utan att vi ens hade fått vår förrätt, anade vi ugglor i mossen. Dennis gick och frågade kyparen var vår mat blivit av, varpå han snart var tillbaka med slokande öron och blanka hundögon. "Det hade skett ett litet missförstånd, men maten var snaaart på gång" och han ville hemskt gärna kompensera oss för förseningen. Han erbjöd oss gratis efterrätt, men eftersom vi snart redan var sena till bion som det var så var det ingen bra idé alls.
Nåväl, förrätten trillade in ganska snart efter det och varmrätten kom inte långt därefter. När vi sedan skulle betala drog han bort den mojito jag druckit som fördrink, all dricka vi druckit till maten samt en utav förrätterna och undrade om vi kände oss tillfreds med den kompensationen. Åh, ja! Vi var mer än nöjda. Tack vare hans trevliga sätt och problemlösningsförmåga så fick han minsann dricks ändå.
Vad lär vi oss då av detta? Jo, det lönar sig att vara ärlig och trevlig!

Om vi återgår till mors dag så passade jag på att åka ut till min mormor och morfar eftersom Dennis var tvungen att åka hem till sina föräldrar för att hjälpa dem med första skörden. Hemma hos mormor och morfar blev det bebismys och rabarberkaka med glass. Åh, mormors rabarberkaka... Den måste jag lura till mig receptet på!
På kvällen blev det grillning hos svärföräldrarna och ikväll blir det köttbullsmiddag hos min mamma. Jodå, två dagar i rad som man slipper laga middag. Jag tackar, jag!

Vill förresten passa på att gratulera Cássandra och Angelique som fick sin efterlängtade son Vilde på en av de mest passande dagarna på året, nämligen mors dag.
Många grattiskramar till er och jag hoppas att ni myser ner er i er bebisbubbla ett bra tag. Det har ni förtjänat!

2 kommentarer:

  1. vad duktig lilla victor är som har hittat sina fötter! :D

    SvaraRadera
  2. åh vi fick ett blogg-grattis, vad kärt! c

    SvaraRadera