torsdag 11 augusti 2011

Blåbärsmuffins med crumble

Här kommer på begäran receptet på världens godaste muffins! Känner att detta råkar bli en kopia av min vän Linas blogginlägg, men vad tusan. Jag var den som introducerade henne för receptet först! Tror jag, i alla fall ;D

Receptet kommer ifrån the one and only Leila Lindholm såklart. Lite av en bagargud, skulle man väl kunna säga? Fast jag gör alltid om mina recept lite, så här är min version.

Muffinssmet grundrecept: 100 g smör
2 st stora ägg
1 3/4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Frysta blåbär till fyllning

Crumble:
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
0,5 dl strösocker
0,5 dl farinsocker 
1 msk sirap
kanel


Såhär gör du:
1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör och mjölk.
2. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.
3. Varva smeten med frysta blåbär.
4. Fyll formarna till 2/3 med smet.
5. Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl, strösocker, farinsocker, kanel och sirap i en bunke.
6. Strö lite smuldeg på toppen av varje muffins.
7. Grädda i cirka 20 minuter om du gör stora muffins, 12-15 minuter om du gör små.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar