måndag 1 augusti 2011

Studiebesök på förskolan Vildriket

Idag har vi varit på studiebesök på Victors blivande förskola Vildriket som tillhör organisationen Pysslingen. Underbart fin och jättetrevlig personal! Blev mött av leenden direkt när jag kom innanför grinden och blev visad till förskolans rektor som berättade om verksamheten samt visade mig runt. Nyrenoverade fräscha lokaler, snyggt och rent överallt samt nya möbler och gedigen inredning.
De har utomhuspedagogik och äter i regel alltid utomhus i carportsliknande hus och de sover i särskilda sovhus tillsammans på stora madrasser året runt. Allting var nytt och fräscht! Jag upplever ofta att förskolor ser slitna och nednötta ut, men den här förskolan var verkligen helt fantastisk.
Stora lek- och grönområden och då förskolan ligger i anslutning till Näsbyfältet hade de även särskilda platser i skogen intill som de ofta gjorde utflykter till. Jättemysigt!
Dessutom har de en egen kock som lagar maten från grunden och gärna så mycket ekologiskt som möjligt. De är emot halvfabrikat, vilket för oss är ett enormt stort plus! Besöket var verkligen över förväntan :)

Victor ska skolas in i januari då mina kurser på högskolan börjar, men jag hade egentligen helst väntat till nästa höst. Men men, inte mycket att göra åt!
Däremot är jag säker på att det kommer att bli hur bra som helst och dessutom ligger förskolan i utkanten av högskolans område. Jag går alltså förbi förskolan på väg till min egen skola och skulle något hända är jag på plats inom 2 röda sekunder då jag i princip kan se förskolans byggnad ifrån fönsterna i min byggnad. Perfekt läge när det gäller hämtning och lämning också :)



Jag sökte plats här redan när Victor var mindre än en vecka gammal, men då jag inte fått någon respons så bestämde jag mig för att gå dit och titta samt prata med dem. Jag är glad att jag gjorde det! De hade fått min ansökan, men det är först 3 månader före inskolning som man får svar på om man har plats eller inte. Känns ju lite sådär, men det är kommunens policy och även då detta inte är en kommunal förskola så går de ändå under samma regler och avgifter som kommunen. Dock fanns det ännu platser kvar och Victor var i princip garanterad en plats där!

1 kommentar:

  1. Hej kom i kontakt med din blogg via en sökning på google. Nu var det några år sedan som du skrev detta inlägg men jag är nyfiken på förskolan. Hur trivs ditt barn där? Hur är personalen?

    SvaraRadera