fredag 21 oktober 2011

En bortglömd kladdkaka

Hittade bilder i kameran på en kladdkaka jag tänkt att lägga upp, men aldrig blivit färdig till. Denna gjorde jag till bostadsföreningens styrelsemöte för ett tag sedan, där jag sitter som ledamot. Jag är egentligen eventansvarig, men blev väldigt snabbt fikaansvarig.
Jag undrar hur det kommer sig att jag lyckades ta på mig den sistnämnda rollen?

 



Recept på kladdkakan:
Ingredienser

200 g mörk choklad
200 g margarin eller smör
3 ägg
2 1/2 dl strösocker

3 dl vetemjöl

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Smörj en form med löstagbar kant ca 25 cm i diameter med matfett eller lägg i ett bakplåtspapper.
  3. Smält matfettet i en kastrull på svag värme. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i matfettet. Rör om då och då. Låt svalna.
  4. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt mjölet och chokladblandningen och rör till en jämn smet. Häll smeten i formen.
  5. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Kakan ska inte vara helt genomgräddad.
  6. Låt kakan svalna något innan kanten på formen lossas. Låt kakan bli kall.

 Den blir allra bäst om du låter den stå i kylen över natten.

Gör chokladplattor genom att smälta 70-procentig choklad och pensla ut den på ett bakplåtspapper. Låt stelna i kylen.

Garnera sedan din kaka med de egenhändigt gjorda chokladplattorna, spritsa lite grädde och lägg på valfri frukt. Jag valde päron i detta fall, men det var av den enkla anledning att min käre sambo glömde köpa de hallon i affären som jag bett honom om. Tryck dit några chokladknappar och pudra över en blandning av florsocker och kakao. Voilá!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar