måndag 3 oktober 2011

Marias chokladterapi

Jag köpte(!) ett paket kakor i all hast i söndags. Vi väntade besök av min kusin Fia, moster Eva och Victors nästkusin Anton. Helt okej kakor, och på paketets sida fanns det ju ett recept. Jag hade inte hjärta att kasta det förrän jag hade provbakat dem!



Blev helt okej, men de smakade ju inte som kakorna i förpackningen direkt. Doppade aldrig dem i choklad för jag hade inte så att det räckte, men jag tyckte det blev så mycket choklad ändå.
Och sen måste jag ju såklart tillägga att mina egna specialcookies vinner över alla andra cookies i hela världen ;)

Här har ni receptet på Marias Chokladterapi:
(Ca 20 stora kakor)
5,5 dl vetemjöl
1 ¼ dl havremjöl
130 g smör eller margarin, rumstempererat
1 ½ dl socker
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 ägg
½ dl mjölk
40 g (ca ½ msk) sirap
100 g mörk choklad, grovt hackad
60 g ljus choklad, grovt hackad
200 g ljus choklad till doppning.

1. Förvärm ugnen till 200 °C. Blanda vetemjöl, havremjöl, smör, socker, bakpulver och salt så att konsistensen blir ungefär som brödsmulor. Tillsätt ägg, mjölk och sirap och blanda samman till en deg. Blanda till slut i chokladen.

2. Rulla försiktigt degen till antingen en lång rulle eller flera små (ca 5-7 cm i diameter). Lägg degrullarna i kylskåp i ca 30 minuter. Skär sedan degen i ca 1 cm tjocka skivor och lägg dem på en plåt med bakpapper på.

3. Sätt in kakorna i ugnen och sänk värmen till 175 °C. Grädda kakorna mitt i ugnen i 10-15 minuter. Ta ut kakorna och låt dem svalna på ett galler.

4. När kakorna har svalnat, smält den ljusa chokladen i ett vattenbad och doppa undersidorna av kakorna med hjälp av två gafflar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar