tisdag 4 oktober 2011

Fettskatt?

Detta var det fånigaste jag hört på länge. Vad skulle det tjäna till? Börjar vi inte bli väldigt ense i världen nu om att det faktiskt inte är fettet som gör oss tjocka, utan att det är allt det vita guldet vi petar i oss i både fast och flytande form som är boven i dramat?
Det är väl bra om danskarna, och alla vi andra, kan köpa riktig mat för att laga våra middagar ifrån grunden. Att höja skatten på smör och fläskfärs tror jag inte kommer leda någonstans. Jag tror snarare att det kommer till att bidra till att de väljer lightprodukter istället för den riktiga varan, och det är redan bevisat att lightprodukter ökar hungern eftersom de ofta innehåller mycket socker (Sockerbomben, 2010). Sockret ger ju dig en blodsockertopp direkt för att sedan köra blodsockret rakt ner i botten vilket gör att du blir snabbt hungrig igen vilket istället leder till att du äter mer.
Bättre vore väl om de istället höjde skatten på godis och läsk så att vi istället för att plocka på oss 1 kg smågodis till lördagskvällen, plockar ut 2 hg av våra absolut favoritbitar. Att vi istället för att dricka 2 liter cola till maten och godiset, dricker en 33 cl burk med andakt precis som vi dricker vin.
Det förvånar mig att ett helt land i dagens upplysta samhälle fortfarande tror att roten till all fetma bottnar sig i fettet. Jag vet att en regeringskommission i Danmark lade fram ett förslag om dubbel skatt på godis och läsk redan 2009. Jag vet inte om regeringskommissionens förslag gick igenom, men idén var i alla fall ett steg i helt rätt riktning. I SVT's dokumentärserie "Landet Brunsås" hade de nyligen ett inslag om just sambandet mellan godis och läsk samt den topp i fetmaepidemin i Sverige som skedde i samband med att detta fanns att tillgå i obegränsad mängd. De gick bokstavligen hand i hand.

Den fettskatt som nu infördes i helgen är ett stort steg tillbaka. Kroppen vet precis vad den ska göra med fettet, det är inte främmande för våra celler. Socker och sötningsmedel däremot har vi inte haft tillgång till särskilt länge och överskottet av socker som vi äter lagras i fettcellerna. Det jag vill säga är, socker gör dig tjock!
Nej, jag skulle kunna babbla på om detta i evighet. Jag ska ju inte påstå att jag inte äter socker. Jag älskar socker. Jag menar, ni som brukar läsa min blogg vet att jag bakar mycket och jag ska ju inte sticka under stolen med att jag mer än gärna smakar på det också. Jag är en riktigt sugar junkie.
Men jag är ju inte dum, jag vet ju att det inte är bra för min kropp. Därför är jag mycket noga med min sons kost gällande socker och fett. Jag tillsätter mycket fett i Victors mat, både i form av smör och grädde. Socker får han däremot inte äta mer än i fruktform eftersom både jag och min sambo anser att han ska skonas ifrån det så länge som möjligt.

Nej, dagens diss går till Danmark. Ät era frikadeller gjorda på fläskfärs och stek dem i smör, med ge fan i kransekagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar