måndag 25 april 2011

Påskhelg

På skärtorsdagen inväntade jag de påskkärringar som aldrig dök upp vilket gjorde att jag till min stora förtret fick äta upp alla chokladkaniner helt på egen hand.
På långfredagen spenderade vi vår kväll hos Victors farmor och farfar där vi mumsade i oss varmrökt lax med potatis och sås. Victor fick en sån där glaskula som man skakar där det satt små söta kycklingar och log i yrvädret av glitter. Den kommer nog bli rolig om ett tag!

Påskafton spenderades i Södra Sandby hemma hos min pappas Agnes där vi fick blandad kompott åt påskmatshållet fast med lite modernare touch. Med oss hade vi påskbakelser som morfar Lars beställt men varken jag eller Dennis åt direkt mycket utav dem då vi komiskt nog inte är särskilt förtjusta i bakelser och tårtor. Tror dock inte att sällskapet klagade, det innebar trots allt mer till dem!
Det blev hederliga hallonmuffins som jag sedan toppade med chokladfrosting enligt Leilas recept. Jag använde dock inte smaksatt florsocker som receptet säger utan tog helt vanlig kakao och vanligt florsocker.
Jag spritsade frostingen som fågelbon, sedan spred jag lite kolaströssel över för att gestalta grenarna, lite guldflingor för skimrets skull och så självfallet äggen som i detta fall bestod av Anthon Bergs chokladägg.


Victor somnade i bilen hem vid kvar över sju, och vaknade inte när vi kom hem. Vaknade gjorde han först klockan 08.00 morgonen därpå. Fantastiskt!

Påskdagen spenderade vi i varandras goda sällskap som jag berättade om igår, och idag var jag och Victor hos min mammas Lasse och åt vitlöksdoftande lammstek med en utav hans döttrar med familj.
På vägen dit levererade vi en gottekorg till Victors farmor och farfar fylld med italienska korvar, pesto, marinerade vitlöksklyftor, inlagd grillad zucchini, vitlöksfyllda oliver, prosciutto, crostinis, frukt, bröd, kex och en väldans massa ostar. Ja, där var en massa annat med som jag knappt kommer ihåg. Rädd för att inte kunna fylla korgen så plockade jag på mig en del vilket i slutänden resulterade i att det inte gick att se vad som låg i botten på korgen.
Nåväl, det var sannerligen uppskattat! Mormor Eva fick liksom morfar Lars en inramad förstoring på Victor från dopet och morbror Christian fick ett välfyllt påskägg.

På vägen tillbaka plockade vi upp pappa Dennis som varit tvungen att ringvälta hela dagen på sina föräldrars stora gård. Eller ja, han ringvältade inte gården utan höll sig väl mest på fälten. Jag menar, nog för att det är snyggt med krattade gångar, men att ringvälta gårdsplanen skulle nog vara att ta i.
Hur som helst, detta leder oss i alla fall nästan fram tills nu! Från att vi kom hem har det inte hänt så mycket mer än att lille Ville Virvelvind har somnat efter mycket bus och lek, och att vi nu snart kan varva ner i famnen på varandra.

Att sitta är för klenisar - STÅ ÄR DET BÄSTA SOM FINNS!



Här kommer även resultatet av söndagens balkongprojekt!
  


Jag var dessutom bara tvungen att inhandla fjärilslavendel i hopp om att locka hem en viss fjäril på besök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar