måndag 7 november 2011

Morfars skattkammare

Igår var hela lilla familjen och besökte mina morföräldrar. Även Victors mormor, gammelmoster och Victors båda nästkusiner var där, åtminstone för en stund.
Vi fikade och drack kaffe i köket som vi brukar, och strax innan det var dags för oss att åka hem lurade morfar ner mig i den ökända källaren. Låter lite läskigt, tänker du kanske nu. Nej, du behöver inte vara rädd! Att bli nerlurad i källaren av morfar kan ibland vara det bästa som kan hända dig, för min morfars källare är som en skattkammare. Han är glad i antikviteter, min gamle morfar, och hela källaren är som ett bibliotek av saker. Där finns allt ifrån antika tavelkritor till dammiga gamla mopeder som ser ut som cyklar med motorer på.
Morfar bad mig att leta fram någonting som jag ville ha och det tog inte många sekunder förrän mina ögon zoomade in dessa godingar:




Åh, är de inte vackra så säg! Morfar sa att jag fick fråga mormor snällt om jag fick dem, för det var trots allt hennes burkar. Haha, mormor "ville bara bli av med skiten" som hon så vackert uttryckte det, och den skiten fick hon gärna kasta på mig!
Ska leta upp en alldeles speciell hedersplats åt dessa två godingar, för ack vad de är fantastiska!
Morfars källare är en fantastisk plats. Det är som om tiden stannat där nere. Önskar att du kunde få följa med mig ner där och andas in den härliga doften av tidens gång, se och känna alla de underbara ting som finns där. Lite som Sjöjungfruns grotta ni vet, bara det att min morfar inte sjunger och dansar där så mycket. Sen har han inte så mycket hår heller, men jag tycker att han är rätt så söt ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar