torsdag 17 november 2011

Utvärdering av Urban Jungle

Detta inlägg har jag tänkt att göra länge nu men aldrig blivit färdig till. Som ni vet så köpte vi ju en Mountain Buggy Urban Jungle för ett tag sedan och jag tänkte nu utvärdera vagnen så som vi har upplevt den hittills:

  • Det är ju som att köra en Rolls Royce i jämförelse med Brion Sing som vi hade innan. 
  • Den är så oerhört lättstyrd, smidig och har ett fantastiskt fint och mjukt gung. 
  • Victor sitter som en kung i den och även om han sitter framåtvänd så kunde han inte varit nöjdare. Inte en enda gång har jag noterat att han känner sig otrygg med att åka framåtvänd, snarare tvärtom. Nu ser han allt han vill se och kan på så sätt sitta stilla och lugnt i vagnen. 
  • Handtaget är reglerbart och har en mycket skön gummibeklädnad. 
  • Det finns en särskilt band som jag kan ha runt handleden om jag (någonsin skulle få för mig att vara ute och) joggar eller om jag går i branta backar så att vagnen inte rullar ifrån mig. 
  • Den är oerhört lätt att fälla ihop samt fälla upp.
  • Suffletten når långt över Victor och skyddar honom mot väder och vind. Det finns även en liten extra flärp som man kan fälla ned om solen är envis.
  • Sitsen är lätt lutad bakåt och ger Victor en ergonomisk sittposition.
  • Den har en rejäl och gedigen sele att spänna fast Victor med.
  • Den har en praktisk dryckeshållare nära handtaget.
  • Bromsen är underbar! Lätt att låsa och lätt att låsa upp, inget krångel här inte!
  • Sitsen har en maxvikt på 35 kg och har även gott om utrymme för Victor att växa i. Med stor sannolikhet så sitter ju inte Victor i vagn när han väger 35 kg...
  • Fullt liggläge där Victor verkligen kan mysa ner sig.
  • Praktiskt tittlucka i suffletten.
  • Och det bästa av allt - Den är ju så sjuuuukt snygg! Ångrar inte en sekund att vi lade till de där extra slantarna för att få Limited Edition "Night in the Menagerie". Urban Jungle är ganska vanlig här där vi bor, men denna goding sticker ut i mängden.

Lite nackdelar har den ju såklart, precis som alla vagnar. De vi har upptäckt är:
  • Victor måste vara fastspänd, annars riskerar han att kasa ur. Men barnen ska ju vara fastspända, så det är ju inget med det.
  • Har man skötväskan på handtaget får man inte packa den allt för tungt, då känns det som om vagnen skulle kunna tippa när Victor ligger i fullt liggläge. Kanske bara jag som är lite nojjig dock ;)
  • Liten varukorg, särskilt när man jämför med Brio Sing. Men jag antar att UJ:n har en helt normalstor varukorg, för Brio Singens varukorg är enorm.
  • Den är ganska stor även när den är hopfälld, men vi har ju som tur är en stor bil.

Nedan följer lite bilder. Dock har jag åkpåsen på som ingick i Limited Edition, för jag var för lat att ta av den. Det blå mönstret finns dock i hela sitsen samt suffletten.
Sittläge
Fullt liggläge samt utfälld sufflett

 Sufflett uppfälld och sufflett nerfälld


Det vackra mönstret som kallas för "Night in the Menagerie"

Mysigt att ligga och titta på mönstret i suffletten tycker Victor. Tygstycket som täcker tittluckan är beprydd med en söt liten saga om alla djuren i tygets mönster, men den glömde jag att bild på.

Här ser ni flaskhållaren, bandet för handleden, varukorgen och den fantastiska fotbromsen.

Kungen själv i sitt vrålåk!

1 kommentar: