fredag 4 november 2011

Gung i parken och förskolesnack

 

Igår var jag och Victor påväg mot gungorna när vi mötte Jennie. Jennie ville gärna följa med och gunga, och lille herr V ville mer än gärna gunga! Han skrattade så att han kiknade, min gulliga lilla unge. Blir man inte glad av detta så säg?

Efter gungandet gick jag och Victor bort till Victors blivande förskola. Vi möttes även denna gång av glada pedagoger med barn i händerna och nyfikna ungar som tittade på Victor i vagnen och t o m erbjöd honom en liten kastanj. Kikade än en gång på lokalerna och gården där Victor ska vara. Fick titta in i hans "sovstuga" på gården där de så fint hade pyntat med egenhändigt gjorda solrosor. Massor av plastade madrasser bildade ett U i den lilla stugan och ovanför varje madrass fanns det en bild av det förskolebarn som i regel sov just där. En ställning med sovsäckar hängde utanför, och det såg verkligen supermysigt ut att ligga där. 
Fick även veta att de allra minsta äter inomhus när det är som kallast eftersom de små inte kan ha vantar på sig när de äter. Åh, allt känns så underbart genomtänkt där!
Vi träffade även Victors blivande mentor, jättetrevlig tjej! Vi har bokat in inskolningen till den 16e januari, även om vi vill ha honom hemma på hans 1-årsdag den 17e. Men hela den veckan förutom just födelsedagen kommer att bli förskoleinskolning för Victor. Vi ska börja med att vara där mellan 9-14 då jag och/eller Dennis är med hela tiden första veckan. Veckan därpå börjar ju min skola, men förskolepedagogen tyckte att det var ett perfekt tillfälle eftersom Victor bara behöver ha oss lättillgängliga andra veckan i inskolningen. Och ja, jag är ju i princip i huset bredvid! Kunde inte blivit bättre :)

I december kommer Victors mentor hem till oss för hembesök. Hon vill se hur han fungerar i vardagen, vad hans tryggheter är och hur/när han sover. Hade inte en aning om att de gjorde hembesök, så jag blev verkligen positivt överraskad! Känner mig jättetrygg och tillfreds med vårt val av förskola.

Lite mobilbilder ifrån igår



Lite banan var gott att mumsa på när vi kommit hem. Perfekt snacks när man tittar på morsan som lagar mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar