onsdag 30 november 2011

Stora killen!

Jag släppte nyss Victor och han tog sina första steg på egen hand. Hela 5 steg hann han med innan han var på väg att trilla, och mitt i fallet så fångade jag upp honom. Sedan blev han jätteledsen. Han blev nog paff över att han gick helt själv, tror jag. De gånger jag har släppt honom så att han stått själv har han också blivit ledsen, så det känns logiskt om det helt enkelt skulle vara lite rädsla för att det händer nya otrygga saker. Att vara i mammas famn är ju helt klart bäst i alla väder :)
-Behöver jag tillägga hur stolta jag och Dennis blev?

Har glömt att berätta att jag skrev in mig på Viktväktarna förra veckan, och idag var jag på ett barnvänligt möte. Hade stora förhoppningar om ett stort minus på vågen, men jag hade "bara" gått ner 1kg. Brukar alltid gå ner 2-3kg första veckan jag börjar med något nytt ;) Fast det är klart, Viktväktarna går inte ut på att man utesluter något födoämne, så detta kilo var ju faktiskt riktig viktnedgång till skillnad ifrån de vattenkilo man får minus första veckan på t ex GI.
Det var min käre granne Annie som lurade in mig i Viktväktarträsket igen. Tanken är att vi ska gå ihop, så nästa vecka bär det av till tjockisklubben tillsammans med den inte alls tjocka Annie som följeslagare. Hon har inga kärleksfulla graviditetskilon runt midjan. Och det hon ska vara glad för.

Just nu står maten i ugnen! Potatis- och morotsgratäng och citrondoftande fläskfilé. Till det blir det en grönsallad och en mindre kulinarisk sås á la Blå Band Bearnaise. Luktar riktigt gott här hemma!
Förkylningen börjar äntligen släppa men hostan och snörvlet är envist. Några dagar till innan jag är helt fri från det får jag nog räkna med.

Bjuder på lite bilder på morotskakan jag gjorde till Dennis födelsedag. Försök att inte dregla ner ditt tangentbord...
Receptet hittar du under bilderna. Det är som vanligt Leilas recept ;)



Det här behöver du:
3ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1tsk vaniljsocker
3tsk bakpulver
1½ tsk kanel
1tsk kardemumma
½ tsk malen ingefära
en nypa salt
1½ dl solrosolja
4½dl rivna morötter
smör och ströbröd till formen


Limefrosting:
60g smör
4dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
100g philadelphiaost skalet av en lime

 Vispa alla ingredienser med elvisp. Bred ut över kakan.


1) Sätt ugnen på 150 grader
2) Vispa ägg och socker pösigt
3) Blanda alla torra ingredienser och häll i äggsmeten
4) Tillsätt olja och morötter
5) Häll smeten i en bröad form, gärna med löstagbar botten, 24cm.
6) Grädda i mitten av ugnen ca 55min.
7) Låt svalna och bred på frostingen

1 kommentar:

  1. jag bor med i kristianstad och gillar och baka tårtor!! hade varit en dröm och jobba med det

    SvaraRadera