onsdag 7 december 2011

Lussebullar!

Idag har jag bakat lussebullar för hela slanten. Var dags att fylla frysen med dessa gyllene godsaker nu! Imorgon ska jag hem till mamma med Victor, för då blir det pepparkakor för hela slanten istället! Mamma har som vanligt satt deg till de kryddiga små kakorna redan dagen innan, och imorgon är den redo för att bakas ut. Har köpt lite nya spännande pepparkaksformar som sig bör, för en ny pepparkaksform varje år till pepparkaksbaket är en tradition i vår familj. Jag tror mamma har en hel ICA-kasse full och lite till med bara pepparkaksformar. Själv har jag nog bara en 10-12 stycken ;)

Åter till de gyllene bullarna! Lussebullar var det idag ja. Luktar så gott när saffranets milda och härliga doft fyller lägenhetens rum med riktig julkänsla. Victor satt bredvid och käkade havrefras, för jag tycker han är för liten för att smaska i sig stora bullar. Det gör hans mor så bra själv ;)
Ni vet väl förresten att bullbak är sådant man får när man ätit många bullar?

I år provade jag ICA's recept med kesella. Vi brukar alltid ha kesella i degen, för det blir så saftiga och goda bullar av det. Det har min kära mamma lärt mig! Tror bestämt att det mesta som hör julen till är kunskaper som jag har fått av mamma genom åren. Alla traditionella recept som gått i generationer är bland det bästa med julen, för julen är trots allt traditionernas högtid.
Receptet på lussebullarna hittar ni här.



Om ni förresten trott att jag var en sån där som höll det rent och snyggt när jag bakar så trodde ni fel. Mjölet yr, disken hopar sig och skräpet samlas i högar på diskbänken.
Men det är väl så det ska vara ändå? Jag menar, ingen av oss har ju lyxen att ha fåglar och ekorrar som städar upp efter oss när vi bakar så som Snövit hade.
Förresten betvivlar jag att det ens är lagligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar