torsdag 8 december 2011

Pepparkaksbak!

Idag har jag och Victor varit hemma hos mamma och bakat pepparkakor. Mamma är nyopererad och linkade fram med sitt stackars knä men Victor såg till att mormor inte fick vila allt för mycket. Men eftersom mormor kan inte låta bli sitt lilla gullefjun heller så hon får allt skylla sig själv ;)
Jag bakade upp 2/3 av mammas hemgjorda deg och det blev minsann inte så många kakor utav det som jag tyckte att det blev när jag var liten. Fast det är klart, jag gillar ju tjockare pepparkakor och mamma gillar dem lövtunna, så det är ju inte så förvånansvärt att degen räcker längre när hon bakar.
Hur som helst så bakade jag mina tjocka pepparkakor med den degen som mamma alltid gör. Tiden flög förbi och vips hade jag bakat upp mer än hälften av degen och då kom mamma och sa stopp, för hon hade lovat sin gubbe Lasse att han också skulle få baka pepparkakor i helgen. Haha, det är väl härligt hur julen får fram den barnsliga sidan hos oss?

Jag fick reda på att jag var den 4e generationen som bakat just dessa pepparkakor för receptet har min mamma fått av sin mormor en gång i tiden. Mamma letade upp en kokbok som var ifrån 1959, och på sidan 246 innanför de solblekta röda pärmarna kunde man läsa en liten kompakt text som inleddes med orden "Prästgårdspepparkakor". Mamma och mormor har ändrat om lite i receptet genom åren, men ni ska tro att det är de godaste pepparkakorna i hela världen. Förhoppningsvis kommer Victor baka pepparkakor med sina barn på samma degrecept som sin mormors mormor en gång gjort. Om inte, så får mina barnbarn komma hem till farmor och baka pepparkakor ;)
Nä hörrni, nu stannar vi i nuet. Eller för all del, låt oss gå tillbaka i tiden. Åtminstone några timmar, för här kommer lite bilder ifrån idag.


Förresten, du har väl inte glömt att det är pepparkakans dag imorgon?


Mamma fick ju också ha ett pepparkakshus, för det brukar jag göra åt henne. Dock fick hon nöja sig med ett färdigtköpt sådant, för det som vi har här hemma tog minsann rätt lång tid ;)







 





Och en sak till, ikväll är sista chansen för att delta i min tävling! En timme har du på dig, så skynda skynda! Tävlingen hittar du här.

2 kommentarer:

  1. Jag har samma kokbok och bakar samma pepparkakor! Jag tror dock boken är ännu äldre - eller iaf har kommit ut i en tidigare utgåva - för min mormor bakade de här pepparkakorna när mamma var liten på 1930-talet! Så underbart att läsa om dem här. Hoppas det är OK att jag lägger ut en länk till dig på min blogg!

    SvaraRadera