måndag 16 januari 2012

Första inskolningsdagen!

 Idag var första dagen på förskolan för Victor. Och det har gått hur bra som helst! Trodde att han skulle bli jättegnällig och mammig eftersom det var så mycket nytt folk, men han tog verkligen för sig och gick fram till de andra barnen och lekte. Som tur var så var det få barn på Victors avdelning idag eftersom många var sjuka, så det blev en mjuk och behaglig start för honom.
När vi kom dit började vi med att vara ute en stund. Victor lekte i sandlådan och träffade snabbt en vän som hette Hilda. Sedan tog han ett varv runt gården med en gåvagn och alla de andra barnen hälsade på nykomlingen och var nyfikna på vem han var. Efter uteleken blev det fruktstund med fruktsallad inne på avdelningen för de allra minsta, medan de stora barnen fick sin frukt utomhus. Sedan blev det lek! Victor lekte fint med de andra barnen och tömde alla lådor och hyllor på saker, precis som han gör här hemma.
Efter en stunds lekande blev det tid för lunch. Barnen fick falukorv med potatis, mild senapssås och blomkål tillagat av förskolans egen kock. Victor smaskade i sig en rejäl portion innan det var dags att sova ute i sovhuset. Victor är van vid att bli nattad och sedan lämnad i fred, så när jag hade bäddat ner honom i sin sovsäck och lade mig intill började han att storskratta. Hans mentor sa att det var första gången som ett inskolningsbarn börjat skratta vid nattningen, men sedan kom de förväntade tårarna. Han blev irriterad på mig för att jag låg kvar, men somnade efter ynka 5 minuter.
... Och sedan sov han i 2 timmar!
 
Medan Victor sov drack jag en stor balja te som Victors mentor Anna-Lisa serverade mig med, och sedan passade jag på att ringa och berätta om hur det hade gått för Dennis. Jag hann dessutom med att beställa smörgåstårtor till familjekalaset imorgon och började också så smått med Victors förskolebok. I förskoleboken ska det finnas bilder på Victors släkt och vänner, men än så länge har jag bara hunnit med att klistra in farmor och farfar och alla deras djur. Eller ja, jag lade inte in bilder på alla 300 kossor, kalvar och tjurar, men jag lade in en bild på en kossa i alla fall ;)

Efter att han hade vaknat fanns det inte mycket tid kvar för oss. Han fick leka en stund med de andra barnen och Victor han både med att kasta en traktor i huvudet på en pojke och peta en liten flicka i näsen innan det var dags att säga hejdå. Imorgon ska han ju vara hemma eftersom han fyller 1 år(!), men på onsdag ska han dit igen med Dennis. Hoppas det går lika bra då, för idag verkade han verkligen stortrivas! Detta kommer att bli så bra :)

 




Victor sov hur gott som helst i hela 2 timmar i sin alldeles egna sovsäck ute i kalla luften.

Det röda huset till höger är Victors sovhus och husen som skymtas bakom flaggstången är mina skollokaler.
Det kunde inte bli bättre!

4 kommentarer:

  1. Smart att de får ligga så, kidsen på förskolan där jag jobbar sover också ute - men i sina vagnar. När 29 småbarns vagnar ska köras in i hallen, förses med åkpåse och sedan med barn - som i sin tur försetts med några extra lager kläder tar saker vääääldigt lång tid!

    SvaraRadera
  2. Hur funkar det när de sover där ute? Blir de lämnade själva? Kan du inte krypa ur åkpåsen och rymma? Sov alla barnen så?

    Min pojk har inte börjat dagis än. Men dagtid somnar han bara om man går med honom i vagnen. Undrar hur det ska gå på dagis om de bara "lägga" för att sova.

    SvaraRadera
  3. Nej, där är alltid minst en pedagog kvar i sovhuset. Så när Victor vaknat så har de kommit bärandes på honom till mig! Så de är aldrig ensamma där.
    Jag var med skeptiskt till att bara lägga honom på ett nytt ställe för att sova, men han kom till ro snabbt och somnade. Han var ju ganska trött vid den tidpunkten också, för det tar minsann på krafterna att börja på förskola.

    SvaraRadera
  4. Okej, vad bra! :)Får pedagogen med en liten paus kanske :)(om alla barnet lyckas somna..). Vet inte hur de har det på det dagiset min gosse ska gå på, men det löser väl sig säkert.

    SvaraRadera