onsdag 4 januari 2012

Kalasförberedelser!

Idag ska jag börja fila på Victors födelsedagstårta. Det blir djungeltema för hela slanten, och på tårtan ska det stå ett stort och ståtligt lejon. Hittade recept på rice krispies treats som man kan använda för att forma skulpturgrunder som gör att dina större skapelser inte sackar ihop och blir sneda. Så det ska jag börja med nu!
Sedan ska figuren täckas av sugarpaste eller marsipan. Jag har faktiskt köpt dekorfondant via Strössel & Annats webshop samt flera nyanser av gult, så här ska det färgas och pillas. Får göra en liten jämförelse mellan de olika materialen, men än så länge verkar dekorfondanten vara följsam och mjuk i konsistensen.


Resultatet ska bli något åt detta hållet, så ni kan kanske förstå varför jag vill använda mig av en stabilare grund ;) Risken är ju annars att lejonhuvudet hamnar aningens längre ner än vad som var tänkt...
Jag lovar att visa er slutresultatet sen!

1 kommentar:

  1. Spännande, sitter själv o funderar över tårta då tre av familjens fyra medlemmar fyller väldans tätt. Men här får inte jag bestämma själv;) Har en treåring som tycker att tårtan ska vara rosa, en man som tycker att det ska vara en traktor el grävmaskin på den samt min bästa vän som önskar att jag ska göra hennes bröllopstårta och därför testa att göra en helt fyrkantig tårta... vad jag vill är det ingen som har tänkt;) Får väl bli en fyrkantig rosa tårta med en traktor på ;)

    SvaraRadera